Skip to main content

Sungai Batu Diterokai Melayu Kini





AWAL tahun ini genap 7 tahun penerokaan Tamadun Sungai Batu yang berjaya menyingkap pelbagai rahsia tamadun bangsa melayu dan selama itulah pelbagai bukti artifak dijumpai.


Dari tapak candi, jeti pelabuhan sehingga ke tapak peleburan besi yang menunjukkan tamadun Melayu telah mahir dalam ilmu besi seawal 500 tahun sebelum Masihi (bahkan mungkin lebih awal dari tarikh itu sekiranya penyelidikan dapat terus dijalankan).


Selain itu, besi-besi yang dihasilkan oleh tamadun agung ini bukanlah sebarangan besi, bahkan menjadi pengeksport terbesar besi ke serata dunia dan dikenali sebagai pusat penghasilan besi yang paling berkualiti ketika itu.


Maka amatlah sayang sekiranya tapak peleburan besi tercanggih di dunia ini lenyap hanya kerana tiada kesungguhan daripada pihak kerajaan di peringkat pusat mahupun negeri, atau mana-mana pihak berwajib untuk mempertahankan warisan agung ini dan akhirnya akan lenyap dan terhapus segalanya.






Selain itu, kemungkinan besi yang terhasil di Sungai Batu dibuat pedang dan menjadi salah satu pedang kegemaran Rasulullah SAW (pedang qala’i).


Berbalik kepada isu besar, SELAMATKAN TAMADUN SUNGAI BATU 500BC.


Semalam (13/10/2015) Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir telah membuat kenyataan kerajaan negeri tidak akan membenarkan sebarang projek dibangunkan di kawasan Tapak Arkeologi Sungai Batu dan kawasan sekitar.


Namun hal ini masih belum memberi kepuasan bahawa tapak arkeologi ini akan terus bertahan.


Saya dimaklumkan oleh pengendali laman facebook Sungai Batu 500BC, keadaan semasa memang tidak menjanjikan kesinambungan penerokaan dapat dilakukan oleh pengkaji, penyelidik serta pelajar sarjana dan kedoktoran di institusi pengajian tinggi awam.





Hal ini adalah kerana:


1. Lesen ekskavasi yang masih belum dikeluarkan oleh Jabatan Warisan Negara (JWN).


Lesen ini perlu diperbaharui setiap tahun dan buat masa ini lesen sudah tamat dan masih tidak diperbaharui oleh JWN, tanpa lesen ekskavasi, penyelidikan tidak dapat dijalankan dan para pelajar tidak dapat menamatkan pengajian masing-masing.


2. Dana yang sudah kehabisan.


Geran yang disediakan sudah habis. Untuk menguruskan hal-hal teknikal memerlukan duit. Tanpa geran atau dana daripada kerajaan pusat atau kerajaan negeri usaha yang dijalankan 7 tahun sebelum ini akan terbengkalai dan menjadi sia-sia.


3. Tapak-tapak penting berada di luar pemilikan kerajaan yang mana bila-bila masa boleh digantikan dengan pembangunan atau paling tidak mengecilkan keluasan penyelidikan dengan terdirinya perumahan.


Sungai Batu berada di atas tanah seluas 4 kilometer persegi yakni atas tanah Jabatan Warisan Negara.


Di atasnya terdapat 97 tapak yang dikesan. Ada yang berada di dalam tanah milik persendirian dan lot-lot pembangunan yang sedia dijual kelak.


Sekiranya masalah di atas berjaya diatasi, pulangan akan kembali kepada negara Malaysia, seperti:


1. Maklumat terperinci sejarah bangsa


Maklumat serta artifak sejarah sangat penting kepada sesebuah negara. Ia memberi satu bukti kukuh dan hanya boleh disangkal dengan maklumat sejarah sahaja.


Hal ini juga memberi satu penanda aras tarikh permulaan tamadun bangsa Melayu di alam nusantara ini. 500 tahun sebelum Masihi nenek moyang kita sudah mahir mendapatkan bijih besi dan meleburkannya, tidak hebatkah?


2. Mengubah lanskap sejarah negara dan dunia (500BC)


Dengan penyelidikan dan kajian sejarah kita dapat membuktikan bahawa teori penghijrahan dari utara ke selatan telah disangkal bahkan hakikat sebenar di tanah tertua ini permulaan tamadun manusia kemudian naik ke atas dan menyebarkan populasi penduduk bumi seperti yang dapat dilihat sekarang. Tanpa kaji selidik, teori yang terpakai sebelum ini akan terus dipakai dan akhirnya merugikan diri sendiri.


3. Menjana ekonomi dalam sektor pelancongan


Tinggalan sejarah mampu menjana pendapatan negara sebagai mana colloseum di Itali, Acropolis dan Parthenon di Greece, Angkor Wat di Kemboja dan Borobudur di Indonesia. Justeru kerajaan harus membuat perangkaan strategik supaya dapat menarik kehadiran pelancong dalam dan luar negara dan sebagai pulangan ekonomi dapat dijana, peluang pekerjaan tersedia, pendapatan negara bertambah.


Wahai pemimpin, lihatlah tapak tamadun Sungai Batu sebagai tamadun yang unggul dan setaraf dengan tamadun-tamadun dunia yang lain seperti tamadun Mesir, tamadun Rom, tamadun Babylon, tamadun Indus.


Masih banyak rahsia yang tersingkap dan perlu dibongkar dengan kajian dan penerokaan dan semestinya memerlukan lesen dan dana untuk memastikan kajian dan ekskavasi dapat diteruskan.


Tamadun bangsa yang sedang tidur perlu dibangkitkan untuk menyedarkan anak bangsa mengenai kehebatan nenek moyang mereka suatu ketika dahulu akhirnya memberi keyakinan bahawa kita mampu mencapai kegemilangan yang sama suatu hari nanti.


Saya sangat bersedih hati sekiranya, kerisauan terhadap tapak Sungai Batu menjadi kenyataan. Ayuh kalian!! Lakukan sesuatu untuk mewariskan sesuatu kepada anak, cucu, cicitmu kelak.


Mohamed Khir Azril Badrishah

Seorang penyelidik bebas sejarah dan tamadun Melayu


Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, mahupun Portal Islam dan Melayu (Ismaweb.net).

Comments

Popular posts from this blog

[SEJARAH] Masyarakat Serani di MELAKA

Bangsa Serani hasil dari asimilasi Askar Portugis iaitu moyang kepada moyang (10 generasi) kepada Cristiano Ronaldo dan Nani telah menceroboh dan selanjutnya menjajah tanah Melaka pada abad ke 16. Orang melayu mulanya menggelar askar penjajah tersebut benggali puteh, yang mengingatkan mereka kepada pedagang Bengal tetapi dengan kulit cerah. Kemudian, masyarakat melayu menggelar mereka serani, asalnya dari perkataan nasrani iaitu pengikut jesus. Ketika zaman penjajahan oleh tentera portugis itu, wanita-wanita portugis telah dilarang dari mengikuti ekspedisi penjelajahan pelayar dan tentera kaum lelaki mereka memandangkan kepercayaan karut marut yang tidak membenarkan kaum wanita di atas kapal. Kerajaan portugis selanjutnya telah menggalakkan pelayar, penjelajah dan tentera mereka untuk mengahwini wanita tempatan di bawah polisi di tetapkan oleh Afonso de Albuquerque, pemerintah India ketika itu. Pada tahun 1604, sebanyak lebih kurang 200 perkahwinan campur telah direkodkan k

Timer Dan Pemasanggan

PEMASANGAN TIMER (SMK2 LA5) Salam Semua.. Timer yang saya gunakan adalah berjenama HAGER EH711, 240v, 50Hz dan boleh mengawal masa selama 24jam. Cara Memasang dan Litar Pendawaian Litar pada bahagian luar timer Kaki sambungan pada bahagian dalam timer 1. Pada bahagian luar timer tersebut, tertera 5 kaki sambungan untuk timer (manual disediakan dalam kotak bila dibeli). Kegunaan kaki sambungan timer adalah seperti berikut. - Kaki 1 & Kaki 2 - untuk sambungan ke main timer (salah satu wayar hidup dan satu lagi wayar neutral) - Kaki 3 - Sambungan sedia tutup ke beban ( normally close ), kaki 3 ini di sambungkan ke beban untuk keadaan asal beban akan hidup. - Kaki 4 - Kaki sambungan utama untuk memberi kuasa kepada beban. Biasanya kaki 4 ini akan disambung dengan wayar hidup dari sambungan utama (sama ada kaki 1 atau kaki 2 yang disambungkan dengan wayar hidup) - Kaki 5 - Sambungan sedia buka ke beban (normally open), kaki 5 ini di sambungkan ke beban untuk keadaan asal beban aka

Panduan Buku Log Elektrikal

Panduan Buku Log Buku Log adalah buku catatan untuk ‘merakam’ kerja – kerja yang telah kita lakukan. Untuk memduduki ujian kompentensi PW1, PW4, AO, A4, BO, B4, kita perlu menyediakan buku log kerana ini merupakan salah satu syarat yang telah ditetapkan oleh pihak Suruhanjaya Tenaga (ST). Kolum F ( PENGAKUAN – iv ) Borang Permohonan Peperiksaan Kekompetenan elektrik ada menyebutkan perkara ini. Buku Log bukan sahaja untuk rujukan kita pada masa – masa akan datang tetapi juga untuk menunjukkan sejauh mana pengalaman dan pemahaman kita tentag kerja – kerja yang telah kita buat. Maka, setiap Buku Log perlu ditulis dengan kemas. Sebagai contoh, saya akan ulas di sini penyediaan Buku Log untuk Penjaga Jentera Elektrik. Jika anda adalah pelatih / penuntut di mana – mana pusat latihan kemahiran seperti IKM atau ILP, anda memang telah disediakan Buku Log. Bagi calon persendirian, mungkin artikel ini boleh membantu. Pada beberapa muka surat pertama, tuliskan biodata seperti N